Beroende på vem du frågar så får du olika svar på hur bra stretching är, hur du ska göra, hur ofta du bör göra det och hur länge. Vad de flesta dock är överrens om är att i de fall som du har förkortad muskulatur någonstans så behövs någon slags töjning för att få normal längd igen på muskulaturen och undvika följdproblem. Ett vanligt problem idag som ibland kan avhjälpas med stretching på rätt sätt är ländryggsproblem där stretch av bl.a. främre lårmuskeln gör det lättare att undvika ett framåtroterat bäcken som kan leda till just smärtor i ländrygg.

Vad forskningen dock har kommit fram till idag är att stretching inte gör att du undviker att få träningsvärk dagen eller dagarna efter men kan dock skynda på återhämtningen av muskulaturen samt få den tillbaks till naturlig längd. Den har även kommit fram till att man kan upp till tredubbla töjeffekten genom att använda säg av normalt tre töjfaser och två spänningsfaser, den så kallade PNF-metoden (Proprioceptiv Neuromuskulär Facilitering) eller på svenska även kallad KAT-metoden (kontraktion, avslappning och töjning).

Det finns många saker som kan leda till förkortad muskulatur bl.a. tungt eller monotont arbete, inaktivitet, dålig hållning, obalans i muskulaturen och även stress påverkar oss, ofta genom att vi drar upp axlar och blir spända i nacke och rygg.

Effekter av stretching:
Smidigare och rörligare kropp
Förbättrad blodcirkulation och ämnesomsättningen i muskler och bindväv
Minskar spänningarna i muskler och leder
Ökat rörelseomfång
Kan kontrahera muskeln i en längre sträck vilket ger en effektivare verkning av träningspasset
Avstressande och lugnade, utsöndring av stresshormoner minskar
Blodtrycket sjunker och pulsen sänks
Rehabiliterande och skadeförebyggande

Vill du ha hjälp med att själv få en bra grundteknik i att stretcha eller vill du boka ett pass med manuell stretch, där jag stretchar dig för att du bara ska kunna slappna av? Kontakta mig och berätta vad just du vill ha hjälp med så lägger vi upp det efter dina önskemål.
Erbjudande camp Träning