Det är lätt att snabbt minska i vikt men då är det framförallt glykogen och vätska som du tappar. Dessutom blir du tvungen att äta ganska lite vilket kommer att innebära att när du börjar äta normalt igen så kommer du ganska snabbt att öka i vikt. Att minska i vikt med ren fettförbrännning tar lite längre tid men ger mer varaktiga resultat.

• För att gå upp i vikt brukar en ökning av 500-1000 kcal per dygn vara att rekommendera tillsammans med ffa styrketräning.

• För att gå ner i vikt brukar en minskning med 500-1000 kcal per dygn vara att rekommendera tillsammans med förbränningsträning samt styrketräning.

• Ett bra grundtips för att komma igång och träna är att gå ut ganska lugnt för att vänja kroppen, kanske 2 dgr i veckan för att inte tröttna och bygga en grund.

• Se långsiktigt på din träning, planera träningen och förutse eventuella hinder och ursäkter som du kan tänkas stöta på. Ha kul! Försök att hitta någonting som du verkligen tycker är roligt så kommer det att vara lättare att göra det till en vana. Glöm aldrig att den bästa träningen är den som verkligen blir av!

• Uppmärksamma dina framsteg så är det lättare att motivera sig till att fortsätta, du kanske för träningsdagbok eller gör några tester för att få svart på vitt att träningen går framåt och ger resultat. Motivation är en av grunderna för att förändringen inte ska bli tillfällig!

Erbjudande camp Träning